KUNSZT

Letagadjuk a meztelen férfit

Spencer Tunick: Düsseldorf (2006)

Sokat elmond a korról, amelyben élünk, hogy egy férfi aktot vizsgáló kiállítás csupán egy kiállítási egységet szentel – a nyolcból - a meztelen férfi testre vetett női tekintetnek. Ez nem a Ludwig Múzeum hibája, és nem is az eredeti linzi kiállításé. Egyszerűen olyan világban élünk, ahol a férfi akt még mindig abnormális, és ha létezik is – mert mindig is létezett –, annak megalkotására szinte kizárólag a férfiak jogosultak. A Meztelen férfi című kiállítás Linz és Bécs után Budapesten is látható, megnéztük.

A művészetet, és a művészettörténetet ma éppúgy a férfi tekintet uralja, mint száz évvel ezelőtt, amikor az európai művészek elindultak felfedezni a férfi testet, mint művészeti és társadalmi problémát. Mondjuk úgy 80-20 százalékos arányban. A Meztelen férfi innen nézve tudománytörténeti visszatekintés is, amely azt vizsgálja, hogy az utóbbi száz évben mire jutottak az olyan kutatók, mint például Egon Schiele, Ferenczy Károly, David Hockney vagy Robert Mapplethorpe.

Az ember nem születik férfinak, hanem azzá válik, mondhatnánk Simon de Beauvoirt parafrazálva, aki 1949-ben megjelent könyvében, A második nemben tett korszakos jelentőségű megállapításokat a biológiai és a társadalmi nem közötti különbségekre vonatkozóan. Alaptétele, miszerint a társadalom szerepeket tulajdonít, illetve vár el a nemektől, sokaknál kiverte a biztosítékot. Éppen az ilyen reakciók miatt járt és jár most is stigmatizációval egyes társadalmakban a hagyományos nemi szerepek megkérdőjelezése. Stigmatizációval, vagy hallgatással.

Oskar Kokoschka: Li és én (1908)

Kérdés, hogy egy a férfi meztelenséget témájául választó kiállítás milyen hatást tud kiváltani ma Magyarországon. Az utóbbi hetek tapasztalatai alapján úgy tűnik, a magyar közönség mérsékelt érdeklődést mutat a téma iránt. 

Pedig ez egy kiállítás a sematikus gondolkodás ellen jött létre. Állításokat helyez szembe a tagadásokkal, hiszen tagadni csak azt lehet, ami van. Mit tagadunk? Tagadjuk, hogy a férfiak vetkőznek és modellt állnak. Tagadjuk, hogy a férfiak sírnak. Tagadjuk, hogy a férfiak a férfiak iránt is vonzódhatnak. Tagadjuk, hogy a férfi test a férfiak számára is lehet szép, akár anélkül is, hogy a néző feladná heteroszexuális pozícióját. Miért tagadunk? Mert tagadni könnyű.

Sokkal könnyebb egy szó – a „férfi” – jelentését megváltoztatni, mint elfogadni a valóságot. Inkább állítjuk azt, hogy az az ember, aki sír, aki szerint lehet szép egy férfi test, az nem férfi. Ez az attitűd a férfi hagyományos szerepének foggal-körömmel való őrzése, a főnév megtisztítása. Mert a férfi fogalmának tisztaságra van szüksége, hogy létezhessen. Minen bizonnyal sokan gondolkodnak így 2013 áprilisában is Magyarországon.

Sylvia Sleigh: Császári akt (1975)

Pedig elég lenne elmenni a Meztelen férfi kiállításra és ott elidőzni egy kicsit Sylvia Sleigh Császári akt című festménye előtt és felfogni, hogy az 1975-ben festett vászon illesztési hézagok nélkül illusztrálja a fenti tételt. A vénuszi pózban heverő fiatal férfit nézve könnyen beláthatjuk, hogy a hagyományosan női testtartásban ábrázolt férfi, illetve férfi test maga is passzívvá, nőiessé, felkínálkozóvá válik. A szerepek hatalma itt nagyon egyszerűen és humorosan mutat rá a sematikus gondolkodás hatalmára. A női tekintet a walesi festő művén nem csak a vágy tárgyát látja a férfiban, hanem nagyon okosan játszik egy évezredes hagyománnyal amelyből vétetett. A női tekintetnek szentelt terem egyben az egyik legizgalmasabb kiállítási egység a nyolcból. Míg a többi szekcióban főleg férfiak munkáival találkozunk, itt végre szerephez jut a nő. Nem is akármilyen nők. A walesi művészen kívül Valie Export, Elke Silvia Krystufek, Louis Bourgeois és Marlene Dumas.

A heroikus férfi képének megkérdőjelezése jellemzi a huszadik század második felének férfiábrázolását – jellemzően a szexuális forradalom után. Richard Avedon, Robert Mapplethorpe, David Hockney sokat tettek azért, hogy kiszakítsák a férfit a hős kategóriájából.

Pierre et Gilles: Adonisz halála (1999) 

A Ludwig Múzeum – a linzi Lentos Múzeummal közösen létrejött - tárlata nyolc kiállítási egységben mutatja be a férfikép változásának utóbbi száz, százötven évét, jellemzően európai fókusszal. A kiállítás egységei (Új Ádám, Akt mint modell és önkép, A vágy tárgya, Hős, anti-hős, Fájdalom, Női tekintet, Tabu, Metamorfózisok) olyan értelmezési kereteket kínálnak, amelyek mentén pontosan végigkövethető az az út, amely a biológiai nem és a társadalmi nem közötti világos, egyértelmű különbségtétel kilométerköveivel van kirakva a 19. század végi bécsi kezdeményezésektől kiindulva Szőny, Ferenczy, Vaszary képeinek ilyetén kontextusban való értelmezésén át Rudolf Schwarzkoglerig és tovább Tomas Gotovacig, vagy a Blue Noises csoportig.

A három fent említett kiállítás közül a budapesti a legkisebb, de ez is képviseli leginkább a kelet-európai alkotókat.

Ludwig Muzeum, kiállítás, akt, nemi szerepek, férfi akt, Meztelen férfi, Sylvia Sleigh, Oskar Kokoschka

Reblog hírfolyam | Like hírfolyam

Nem nagy kunszt.

Facebook

Utolsó kommentek

Címkefelhő

fotográfia fotó kiállítás Damien Hirst Műcsarnok fotóművészet Szépművészeti Múzeum Sothebys Aj Vejvej Christies múzeum Andy Warhol képzőművészet Mark Rothko Banksy Ludwig Muzeum árverés Jean-Michel Basquiat Pablo Picasso Caravaggio street art Ludwig Múzeum műgyűjtés Robert Capa műkincsrablás Rembrandt Francis Bacon aukció Leonardo da Vinci Oroszország Magyar Nemzeti Galéria Rembrandt Harmensz. van Rijn banksy interjú London David Lynch plakát New York Cy Twombly Párizs életrajz Virág Judit Galéria Tate Modern plakátművészet Jeff Koons Vincent van Gogh karikatura Vivian Maier Győrffy László Vincent Van Gogh Lady Gaga Louvre design Bonhams Nemzeti Múzeum Kína Salvador Dalí Paul Cezanne film Fabényi Júlia graffiti Joel-Peter Witkin indián művészet Iparművészeti Múzeum Marcel Duchamp Velencei Biennale Björk Mai Manó Ház Mednyánszky László pussy riot MODEM Konsztantyin Altunyin vandalizmus Tatjana Titova Michelangelo Paul Gauguin Kiscelli Muzeum kijev Vermeer Manet Los Angeles Bencsik Barnabás festészet művészettörténet műtárgylopás festeszet Phillips aukciósház Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálé portré Paul Klee Kis Róka Csaba Nagy Kriszta x-T Batman René Magritte Hieronymus Bosch Claude Monet Ernst Múzeum animáció MoMa Edvard Munch Sandro Botticelli Rubik-kocka Picasso holokauszt Szentpétervár akt építészet Capa Központ Csontvary Kosztka Tivadar Julio Carrasco Bretón illusztráció Mexikó képregény selfie restitucio dioráma Frida Kahlo Bécs Csillagok háborúja Oltai Kata Gulyás Gábor Young British Artists kArton Galéria Helényi Tibor REÖK MoMA Gerhes Gábor régészet Művészetek Palotája Marina Abramovic Várfok Galéria rokokó Tahir Salakhov Courbet Kanye West Viktor Tilson Nancy Kominsky eBay Gessner ifjabb Brueghel barokk Baione Valerij Barikin pin-up lány Historia Animalum Marc Dennis Darwin Zaha Hadid gömbhal Ilham Alijev Ford T-Modell Leonardo Da Vinci Brazília rozmár Renard Jim Dine Henry Ford Patric J. Culhane Daniel Seba Chiharu Shiota mandrill orrszarvú Erik Kahng fejlábú Guido Reni Canaletto Santa Barbara Museum of Art Delacroix Hejdar Alijev Sao Paolo lajhár Alex Kaleb Romano Domenico Remps Putyin Alekos Fassianos Emberi Erőforrások Minisztériuma vam design center Nabil Nahas Sophie Calle Excalibur Bernardeau Michael Lin digitális restaurálás Breaking Bad Elgar Zakirov Téli Palota Leningrad Nagy Katalin cárnő I. Péter Jasper Johns James Meyer Ermitázs Robotzsaru Hegylakó Rippl-Rónai József Szinyei Merse Pal Pierre-Auguste Renoir impresszionizmus Kicsiny Balázs Gustav Klimt Nagy Kriszta Hecker Péter Mészöly Géza műtárgyhamisítás alkalmazott grafika Alien Nyolcadik utas: a halál filmplakát magyar plakát Szőke Gábor Miklós szobor Jan Hinrik Drevs William Powhida Ilja Karilampi Brenna Murphy Petra Cortrigth Rafaël Rozendaal streetart Tony Ray Jones Martin Parr La Tour Tumbrl stencil szamuráj Gregory Crewdson fényképezés Bizen Nagamitsu Lucian Freud Vető János Budapest Galéria Maria Kiszeljova Artyom Loszkutov Grant Wood Johannes Vermeer Böröcz András Miley Cyrus térkép Jade Townsend Freight+Volume Thomas Hobbes FUGA vécépumpa fenykepeszet homoerotika Jean Cocteau Roman Abramovics Blue Noses fortepan William Faulkner Katar drMáriás Christina Rinaldi Paolo Ulian Moreno Ratti Google + Staachi Gallery tehetséggondozás Hodosy Enikő Kerekes Gábor Introverso FFS szín Pantone könyv Budapest köztéri beavatkozás Bortnyik Sándor Berény Róbert beton Átlátás-projekt Labor szoborpark Jason DeCaires Taylor TED konferencia Thibault Brevet amerikai alkotmány Thames&Hudson Sipho Mabona Herman Melville google chrome Franklin Brooke-Hitching BMC The Architizer A+Awards Eperjesi Ágnes Moaffak Makhoul Damaszkusz James Joyce Finnegans Wake Francesco Vezzoli vízfesték Oleg Mitaszov bob dylan Ansel Adams Arca Swiss egycentes magenta hajléktalanság Poussin finn művész Hunger King Pécs Bayeuxi kárpit Dobos Tamas Jevgenyij Haldej leica AES+F Derek Jarman Joao Onofre Unfathomable Ruination Henri Matisse Horthy Miklós biophilia AICA Daniel Liebeskind National Holocaust Monument H. R. Giger White Cube Harkov IKEA Antony Gormley Barnett Newmann The Webby Awards Glenn Brown Luca Martorano Georg Muehlamm Sarah Lucas Scribble Vlagyimir Majakovszkij Alexander Rodcsenko Reiner Riedler Roger Ballen Harmadik Birodalom Casey Jenkins Kochi-Muziris Biennale Google Art Project Clint Eastwood Alcatraz Bernini viktoriánus Okwui Enwezor Medve Zsuzsa Jurányi Közösségi Ház Ottlik Géza Kiscsoportos Játékok Vaszilij Maszlov Szilágyi Lenke Jodorowsky Dune jurányi produkciós közösségi inkubátorház Egon Schiele Alejandro Jodorowsky Rubens Jim Starr Ai Weiwei Olafur Eliasson Falling Walls Berlin Peter Orlovsky John Giorno Allen Ginsberg Jack Kerouac Jean-Jacques Lebel Trafo Kortars Muveszetek Haza Finzi Pasca Társulat Tetsumi Kudo Esterházy Művészeti Díj rihanna Isteni színjáték Alíz Csodaországban robert wilson Artpop Macbeth Dzerzsinszkij Robert Löbel Arsenal 2014 Kijevi biennále Gerhard Richter Larry Clark Napoleon Apollo expediciok NASA Star Wars Fernand Leger Peggy Guggenheim Collection Gustave Courbet VOLTA NY Art Basel Majdan Pjotr Pavlenszkij Jurij Norstejn kínai művészet Debrecen Hasselblad International Center of Photography Pókember Szecska mester Expo Milano 2015 Josh Lane Donna Tartt Carel Fabritius Frans Hals Tracy Chevalier világkiállítás Szőcs Géza Richard Dadd Gustave Flaubert Niizeki Hiromi Ukrajna Nemzeti Művészeti Múzeuma Vaszary János Christian Frederick Martin Paige Powell Canon William S. Burroughs fényképészet Johannes Itten jelmezek Günther Uecker Walter Gropius művészeti oktatás Düsseldorf Orr Máté Bauhaus Steve Lazarides art world Petőfi Irodalmi Múzeum Mesemúzeum befejezetlen képek Cézanne Természettudományi Múzeum Bristol múzeumpedagógia Csodák Palotája Peter Boettcher Kraftwerk Stark Attila Kulo City Kostil Danila iszlám művészet Fehérvári Géza modern művészet velencei képzőművészeti biennálé Asztalos Zsolt video Godot Galéria festék Oslo kulturális örökség Louvre-Lens Central-Slovakian Galéria Organs & Extasy Roham Galeria Raffaello Maxfield Parrish Marjai Judit A38 kiállítóhely kulturtörténet kortárs képzőművészet művészet feltárás litográfia nyomdászat magyar festészet Nemes Marcell kriptozoológia muralizmus Magyar Művészeti Akadémia Bestiarium Hungaricum grafika Kieselbach Tamás fanzine Direkt Fanzine Sikoly Miaimi divatfoto Ernst Lajos kiállítások Melvin Sokolsky Baktay Ervin Jan Vermeer van Delft Amrita Sher-Gil India 2013 Magyar nemzeti Múzeum szatmári gergely ph21 gallery meadowlands 1913 Armory Show Ludwig Szombathelyi Képtár Vladimir Umanets Yellowism Hajdu Bence Szépművészeti Múzeim Ulay II. világháború műkincs Saatchi kortárs yBA Carl Spitzweg Nickolas Muray Giotto Assisi freskó digitális gyűjtemény Rijksmuseum Amerikai Természettörténeti Múzeum vatikán José Guadalupe Posada sakk riacei bronzok robotok pályázat Bidzina Ivanisvili Szabó Ottó Tokio Congo Nathalie Daoust prostituált Roy Lichtenstein Szíria mém propaganda Anglia Pauer Gyula appropriation art műemlék fosztogatas náci Németország Deutsches Historisches Museum hipszter Fiatalok Fotóművészeti Studiója Pixelszag Brückner János Julian Schnabel fotótörténet Vito Schnabel Demi Moore képriport Dimitri Tsykalov Moholy-Nagy László fotogram Marc Rothko recenzió Kiss Tibor Moszkva Vojna muveszcsoport Székesfehérvár EU Shorts Instagram Kovács KoPé Péter Otto Pankok Budapest Alternative Bukta Imre Vladimír Jiránek Bob es Bobek Kétbalkezesek Ceija Stojka Francia Intézet Lehoczki Károly CZKI Erwin Olaf Paris Photo Rafael Jablonka cigányság Thomas Schütte Magyar Nemzeti Vagyonkezelő James Franco Róma szexualitás buddhista művészet Stendhal-szindróma múzeumok Lettország Bilbao-effektus Rubens-szindróma Steve Wood 1981 Tót Endre zer0demo 1930-as évek Dennis Morris Sid Vicious Rinko Kawauchi Desmond Morris Mr. Brainwash Mark Rothko Művészeti Központ camera obscura Ludwig Muzeum Kortars Muveszeti Muzeum igazgatói pályázat megtámadott műtárgyak 80-as évek nyolcvanas évek Yves Klein ellenkultúra A.E. Bizottság Edvard Eriksen Diego Velazquez természetművészet Bécsi Imre lyukkamera nature art land art Barnett Newman environmental art Amerikai Egyesült Államok Dust Bowl Barakonyi Szabolcs Time Platán Galéria Szász Lilla Loffice Japán Pieter Hugo Ujj Zsuzsi Kamil Kuskowski dadaizmus Madrid nőművészet Lumas Múzeumok Éjszakája David Cerny Luo Dan Trapéz Galéria Nobuyoshi Araki Deák Erika Galéria Psycho főcím Muzeumok Majalisa Alfred Hitchcock Saul Bass Kassák Múzeum Sasvári Edit Lepsényi Imre szovjetunió Összefogás a Kortárs Művészetért acid trance Svájc Chemical X Kogart Haz Magyar fotóművészet az új évezredben Baki Péter Eduard Manet Jean Nouvel falvédők hímzett falvédő Élesdi Művésztelep Pittmann Zsófi Pittmann Zsófia Szabó Eszter Várfok Project Room Tóth Szilvi műtermek Marcelle Humbert Henri Rousseau Olga Koklova Marie-Thérèse Walter Georges Braque Bateau Lavoir Max Jacob Guillaume Apollinaire Fernande Olivier Karácsonyi László Horror Pista Városliget Superman Macskanő Fővárosi Múzeum Gerlóczy Károly performansz Olof Palme-ház Budapesti Történeti Múzeum Smithsonian Warner Bros Degas Chimera-Project Icko Dávid Isabella Stewart Gardner Múzeum FBI Újvidéki Városi Múzeum Outmane Amahou Dora Maar Françoise Gilot Phil Grabsky tárlatvezetés mozi Exhibition: Great Art On Screen szürrealizmus pop-art Meret Oppeheim Bank Austria Kunstforum Igor Szavcsenko fénykép Sylvia Sleigh Oskar Kokoschka Louvre Abu-Dzabi Meztelen férfi férfi akt fotógráfia nemi szerepek BMW Art Cars BMW Beatles Yoko Ono hopi indiánok John Lennon Helmut Newton Jacqueline Roque Alexis Adler pszichológiai tárlatvezetés 1964 Burt Glinn ókor Bejrut iszlám Közel-Kelet Egyiptom Tom Wolfe Felix Bonfils X6 Fotógaléria

Követők

Bódi Tamás vargabetti buhalya fotoblogger vinczebarbara puskar bujdosobori Butterfly Pallag Zoltán benedekmarton Markó Barbara kunsztblog Csobod Luca Németh Ráhel Balkányi Nóra Virág Erő Cséka György Mihály Kamilla Mockingbird Pályi Zsófia Danyi Orsi CsékaGyörgy

Naptár