Brückner János: II. Rákóczi Ferenc, 2012

Brückner János híres magyar hipszterek portréit készítette el: a magyar nemzeti arcképcsarnok alakjait szarukeretes szemüvegben, háromszögekből és pixelekből, Kossuth Lajost shieldes sapkával, Széchenyi "The Greatest" Istvánt és bajszokat minden mennyiségben. Interjú.

Mi a köze a hipszterségnek a magyar történelem nagy alakjaihoz?

Olyan témákkal szeretek foglalkozni, amik nem csak engem érdekelnek, amiknek legalább egy olyan rétegük van, amibe bárki bekapcsolódhat. Szerintem a művészetnek igenis bele kell nyúlnia a popkultúrába és a hétköznapiba, mégpedig metszően pontos arányérzékkel, hogy felfedje a rejtett tartalmakat. Ezért foglalkozom most ebben a sorozatban egy olyan divatjelenséggel, amivel mindannyian nap mint nap találkozunk. Az ilyen hétköznapi jelenségeknek van egy másik nagyon fontos vonatkozása: valahol mindannyian érezzük, hogy miről van szó - mégsem tudnánk pontosan megfogalmazni, definiálni. Szóval itt van nekünk a hipszterség, mint korjelenség, és ennek szerintem van egy nagyon érdekes metszete a híres magyarok ikonikus portréival. Én ezt igyekeztem feltárni. A tankönyvekből származó portrékkal szintén mindannyian találkoztunk már, valami talán még rémlik is - de tulajdonképpen nem tudnánk pontosan megmondani kik ők, nem ismerjük őket igazán, csak annyit tudunk, hogy híresek.

Imádom felhasználni és tovább manipulálni az ehhez hasonló felemás szituációkat, mert ezek alkalmasak arra, hogy valamit meglássunk a felszín alatt. Egyébként a magyaros tematikához nem először nyúlok: többek között például a 2010-es választások alkalmával játszottam el egy fiktív, végletesen naiv festő karakterét. Ez a karakter annyira nagy jelentőséget tulajdonított a szavazatszámláló eseménynek, hogy élőben - plein-air - festette meg azt a Jobbik és az LMP rendezvényén.

Brückner János: Csokonai Vitéz Mihály, 2012

Milyen technikával készültek a képek?

Általában vegyes módszereket használok, mivel szeretnék minél közelebb hatolni a témához, ezért az alkotást általában kutatás előzi meg. Ez most is így volt: a kompozíciókat digitálisan hoztam létre, ezeket aztán kinyomtattam, majd "festői" eljárásokkal (lazúr réteg az öregítéshez, színek) tovább manipuláltam a képeket.

A pixelek és a háromszögek hogyan kapcsolódnak a hipszter ikonográfiához?

Egyrészt kutatásaim azt mutatták, hogy a hipszterek valamiért erős vonzalmat éreznek a négyzet és a háromszög forma iránt. Másrészt mindkettő forma a digitális technika képalkotó módszereinek alapvetése: a nagyon eltúlzott, nagy négyzetekből kialakított arcképek csakúgy, mint a 3d szoftverek poligon-mintázási módszereit idéző háromszög-arcok. Ezt manapság úgy nevezik a művészetben, hogy 'New Aesthetics', és ez jelenleg egy nagyon erős áramlata a jelenkor képalkotásának. Mindkettő képalkotási módszert használtam már korábban is. A legutóbbi sorozatomban például nagyméretű, pornófilmekből kivágott portrékat hoztam létre azáltal, hogy digitális képhibát valósítottam meg festészeti eljárásokkal, pixel alapon.

Brückner János: József Attila, 2012

Szerinted miben áll Csokonai vagy Déryné Széppataki Róza hipsztersége?

Mindketten menők lehettek akkoriban, a maguk módján, bár ezt ők ma valószínűleg nem így fogalmaznák meg. Én viszont igen. Így amikor hipszterként ábrázolom őket, akkor az valóban egy erős állítás, de ebben nem az a fontos, hogy én mit látok bele, hanem hogy a manipulációval létrehozzak egy olyan helyzetet, amiben mindenki talál magának valamit. Például valami emberit, egy iskolás máz mögött. Vagy akár azt, hogy ha jobban fókuszálunk a minket körülvevő klisékre, akkor új dolgokat is találhatunk mögöttük.

Brückner János: Szendrey Júlia, 2012

Tervezed folytatni a sorozatot? Wesselényi Miklós, Táncsics Mihály,Vörösmarty Mihály hiányát fájóan érezni.

Igen, hiszen ez még nem egy minden részletre kiterjedő hipszterológiai kutatás! Ráadásul ezek az arcok leginkább csak a magyarok számára hordozzák a többletjelentést, így érdekes lenne megcsinálni a híres európai, vagy a különleges antikhipszterek arcképcsarnokát is. Ám igazából minden munkám esetében maguk a szereplők, illetve a szituáció határozzák meg azt, hogy mennyi és milyen műalkotás szülessen – így lesz ez ebben az esetben is. Van még jó néhány hipszterjelölt, aki portré után kiált, de rajtuk kívül még rengeteg más karakterem is van, akik keresik a nekik adekvát portré-lehetőségeket. Mindenesetre nem fog csalódni senki, akit mondjuk a legropogósabb Ferenc József rockhipszter portré hiánya nem hagy nyugodni.

Brückner János Híres Magyar Hipszterek című kiállítása december 24-ig látható a 400-ban (Budapest, VII, Kazinczy utca 52/b)

További híres magyar hipszterek:

Brückner János: Petőfi Sándor, 2012

Brückner János: Sissi, 2012

Brückner János: Széchenyi István, 2012

Brückner János: Déryné Széppataki Róza, 2012

Brückner János: Kossuth Lajos