Lis Beyer, vagy Ise Gropius ül Breuer Marcel B3 székében. Maszk: Oskar Schlemmer, ruha: Lis Beyer, 1927 körül (Fotó: Erich Consemüller)

A Bauhaus (1919-1933) konstruktív, szabadszellemű oktatási propragmjában a tanórákon kívüli művészi kreativitás ösztönzése éppolyan fontos volt, mint a tantermeken belüli programok. Walter Gropius nagy tanár volt és legalább akkora játékos. Az oktatásról vallott korszerű elképzeléseinek része volt, hogy a tanárok és a diákok évente többször is együtt bulizzanak. Amúgy bauhausosan. Íme.

A Bauhaust nem csak az ott folyó oktatás és kutatás tartotta össze, de a rendszeres társadalmi összejövetelek, ünnepségek is, amelyeken a tanárok és a diákok egyaránt részt vettek. Sőt, a helyi lakosok és más "külsősök" is megjelentek ezeken a partikon, így erősítve az iskola kulturális központ jellegét. Az alapító Walter Gropius oktatási víziója a kezdetektől hangsúlyozta az olyan események fontosságát, amely a tanárok és a diákok közti kapcsolat erősítését szolgálták a tanórák mellett, hiszen remek lehetőséget adtak a résztvevőknek, hogy bizonyítsák találékonyságukat a meghívók, plakátok, jelmezek és dekorációk elkészítésében, egyben el is mosták a határokat a játék, az oktatás és a szórakozás között. Az olyan mesterek, mint Johannes Itten, Oskar Schlemmer és Paul Klee vezető szerepett vittek az iskola szabad, játékos szellemének életben tartásában.

A partykat mindig egy-egy koncepció köré szervezték. Ilyen volt a Lámpás Fesztivál tavasszal, vagy a Sárkány Fesztivál ősszel, de rendeztek fehér partyt (1926), fém partyt (1929), valamint szakáll, orr, szív partyt (1928) is. Dresscode értelemszerűen az ünnepély elnevezésének megfelelően. Aki jelen akart lenni, annak már hetekkel a kitűzött időpont előtt készülnie kellett, vagyis szabadjára engednie a fantáziáját, hogy megszülessenek a legmenőbb jelmezek.

"A játék ünnep lesz, az ünnep munka, a munka játék" - fogalmazott Johannes Itten, aki Moholy-Nagy Lászlóval a fémműhelyt vezette. Alább néhány képet mutatunk be az iskola weimari (1919-1925) és dessaui (1925-1933) időszakából. Így buliztak a Bauhausban a huszas években, avagy tippek a farsanghoz, nem csak haladóknak.

Színpadi műhely a Bauhausban, 1928 (Fotó: Erich Consemüller)

Színpadi műhely a Bauhausban, 1928 (Fotó: Erich Consemüller)

Oskar Schlemmer: Dúcfutó, 1927

Irene Bayer, vagy Herbert Bayer: Kosztüm az Új Tárgyilagosság Partihoz, 1926

Képtelen katona a Fém Partyn, 1929

Oskar Schlemmer: Bauhaus tánc/Fém tánc, 1929

Oskar Schlemmer: Triádikus balett, 1924

Herbert Bayer: A Szakáll, Orr, Szív Party meghívója, 1928

A képeket 2012. május 3. - augusztus 12. között a londoni Barbican Gallery Bauhaus: Art as Life című kiállításán láthatták az érdeklődők.